Model portefeuille
Rendement portefeulle
+12.035 %

Rendement AEX
+33.325 %

Startdatum
01-01-2009

Startwaarde portefeuille € 74082.37

Startwaarde AEX
€ 245.94


Laatste update:
29-01-2010

Verslag AVA KLM te Amstelveen.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 27/04/2018 13:04
Op 26 april j.l. om 13.30 uur opende de Voorzitter H.N.J. Smits de vergadering van aandeelhouders KLM. Aanwezig waren 9 stemgerechtigde aandeelhouders samen met 62.464.937 aandelen. Air France KLM heeft totaal 58.816.031 aandelen KLM en de voorzitter zegt dat Deloite & KPMG accountants aanwezig zijn. Verder neemt de voorzitter ook nog enkele andere bekende zaken door o.a de oproep etc..
Er kunnen o.a. wettige besluiten worden genomen, want 99,77% van de stemgerechtigde aandelen zijn aanwezig.
Daarna geeft de voorzitter het woord aan de CEO Pieter Elbers.
De CEO zegt over het boekjaar 2017 het volgende"
Het was een jaar van records, op veel gebieden en wij zijn dan ook tevreden. De bedrijfsmatige winst van EUR 579 miljoen werd door een boekhoudkundige overboeking (eenmalig) naar een Pensioenfonds van de KLM teniet gedaan en werd er een negatief resultaat van EUR 703.875.000 ten laste gebracht van de algemene reserves van de Vennootschap. Er kan nog eens een eenmalige overboeking plaats vinden t.z.t. bij 't laatste pensioenfonds.

Dit is de reden dat er geen dividend uitgekeerd wordt.
Voor 't eerst kwam de omzet KLM in 2017 uit boven de EUR 10 miljard. De bezetting was 88,4 en de Capaciteit was + 4,5%
De upgrading van 't KLM product.
Ook veel investeringen in 2017.
De Cargo - inkomsten p.e +1,3%, de kosten p.e - 4,0%, Capa. -0,2% en beladinggr. 66,4%

E& M.
operat. Res. 42 miljoen (was in 2016 40 milj.)
Inkomsten E&M +3,1%
werk derden +8,6%
ook hier veel investeringen in 2017.
Transavia (het Hollandse stuk) Operat. Res. 52 miljoen (was in 2016 29 miljoen)
Record aantal van 8,9 miljoen passagiers
Capa. +9,6%
p.e inkomsten 3,8%

In 2017 vervoerde de KLM ca. 40 miljoen passagiers.

Ook was er een stijging van de marges, die was in 2014 1,4% en nu 8% in 2017

Ook zijn wij druk bezig o.a. met Moving your World, op sociaal media.
KLM is ook met de Vloot vernieuwing bezig. Boeing 787 komen in de plaats van de 747(die worden te oud, totaal heeft KLM 160 sts van dit type)
Ook willen we meer Embraers hebben(planning voor 2021 49 sts).

Ook gaan we weer meer op India vliegen, waren dat eerst ca. 400 stoelen per dag, nu 2000 stoelen per dag, dus voegen we 1 extyra vlucht per dag toe.

Er is een uitdaging, want we naderen de 500.000 bewegingen snel op Schiphol.
Qua capaciteit kunnen wij een goede balans vinden tussen de lusten & de lasten van Schiphol.
Alles vraagt z'n aandacht.
Ook de klantwaardering houden wij goed in de gaten. Vorig jaar daalde die, mede door extra vakantie drukte op Schiphol, die liep wat tegen en mede daardoor die daling.
Maar bij de eerste vakantie drukte dit jaar hadden we daar geen last van.
De waardering was in 2014 36, in 2015 38, in 2016 40, en in 2017 39.

Operational Excellence.
Schiphol heeft in Europa de meeste bewegingen.

Arbeidsvoorwaarden.
stelt ons tevreden.
- Grond personeel CAO per 1 jan. 2018 akkoord
- Cabine personeel CAO per 1 juni 2019
- Cockpit personeel CAO per 1 ja. 2016 akkoord.

Ook gaan wij steeds meer over naar digitale strategie, hiermee verlagen wij de kosten en komt de informatie sneller & beter voor de klanten.

We maken goede voortgang de laatste 3 jaar bij alle KPI's
De investeringen liepen op van EUR 400 miljoen naar EUR 900 miljoen. De schuldpositie werd door de winst toevoeging verlaagd.

Aanstaande vrijdag(volgende week) komen de 1ste kw. cijfers. Maar de bezettingen van de vloot stelt ons ook tevreden.
Volgend jaar bestaat de KLM 100 jaar.

Daar vroeg een aanwezige, dhr. C.v.d.L. naar, hopelijk wordt wij ook niet vergeten, we zijn nog maar met 9 mensen, die moeten erbij kunnen.
Aan de gezichten achter de tafel kregen wij de indruk, dat wij er ook bij horen(een beetje inventaris).
De OR had bij de herbenoemen van de CFO wat problemen, 't is nu een man, 't zou eigenlijk qua verhouding een vrouw moeten worden! Daar zou de heer Pieter Elbers met de OR over gaan praten.

De heer Drs C.C. 't Hart werd herbenoemd als commissaris en mevr. F. Pellerin werd benoemd tot commissaris.(Franse en geboren te Seoul 29 aug. 1973. Beide hebben geen aandelen Air France KLM.

Alle agenda punten waar stemming voor nodig was, werden ruim aangenomen.
In de rondvraag kwam de bekende vraag over wijziging aandelen bezit. Die was er niet, het aantal K stukken is nog steeds 4.160 en nog 148.865 aandelen die bij kleine aandeelhouders zitten tesamen 0,24%

De AVA werd door de goede leidende voorzitter Smits om ca. 14.55uur gesloten, daarna nog wat napraten onder 't genot van wat koffie e/o thee.

Wij hadden een goed gevoel, de samenwerking tussen Air France KLM en het management van de KLM hebben een verbeterde verhouding gekregen.
De stakingen bij Air France KLM komt uit een kleine hoek en die verstoren de verhoudingen nog, maar de Directie van Air France KLM vindt dat er gewerkt moet worden en ook dat de kosten van 11 dagen staken (lees kosten EUR 300 miljoen) beter in het bedrijf geïnvesteerd kan worden. Nu is het verloren geld.

Ook de vertegenwoordiger van 't Min. v. Financiën(dhr Vossius) stemde bij bepaalde stempunten tegen.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL